Време за четене: 9 минути
Споделям личен опит и нямам пенкилер рецепти от типа направи това и ще си решиш проблемите.
В настоящата ситуация на несигурност породена от неясното развитие на ситуацията с коронавирус – CoVID 19 много от нас се чувстват несигурни за бъдещето, а тези които имат бизнес още повече. Задаваме си куп въпроси – Какво ще стане с моя бизнес? Ще мога ли да преодолея кризата или ще фалирам?
Нямам отговор на тези и други въпрос с много неизвестни, но знам няколко неща от личен опит, които искам да споделя с тези от вас, които търсят изход от създалата се ситуацията, от която страдаме като хора и бизнеси. Ето кои са те:
Паниката е лош съветник – вместо това може да изберете да мислите прагматично и рационално какви възможности ще има и Как можете да се възползвате от тях, за да излезете по-силен и да увеличите бизнеса си.
Стоенето на едно място не е движение – Ако си мислите, че след известно време всичко ще бъде по старому и възстановяването е само въпрос на време и търпение, то е много вероятно да грешите. Според теорията на еволюцията на Дарвин – оцеляват не най-големите и най-силните, а най-приспособимите.
Редуцирам всички разходи, а рекламата направо я спирам. Това е може би най-голямата грешка, която може да допуснете и да спрете да присъствате в главите на вашите настоящи и потенциални клиенти. Много бизнеси ще направят това и ще сбъркат.
Ако продавате продукти или услуги и все още нямате интернет страница, то е добре да помислите Как можете да се позиционирате в интернет пространството, за да достигнете до повече клиенти и да имате шанс те да ви намират при търсене в Google.
Настоящата ситуация дава по-силен тласък на продажбите онлайн ако бизнеса ви има възможност да продава в интернет. Вие може да се възползвате от тази тенденция.
Една кратка статистика от последните дни на март 2020г.
Фейсбук и Гугъл очакват, че приходите им от реклама ще намалеят съответно с -19% и -18%. Какво означава това?
Повече хора ще ползват социалната мрежа или ще търсят в Гугъл, но всеки рекламодател ще плаща по-малко, защото като цяло рекламният пазар ще се свие. Колко интересно само!
Нека да разгледаме първо
Google My Business
Ако имате локален бизнес, то Google ще ви обича и често за търсения от вашия град ще ви даде предимство. Ако все още нямате страница на фирмата ви Google My Business, то е добре да разберете как можете да си направите, да качите информация и описание за предлаганите от вас продукти и услуги, да качите снимки на обекта си /360 градусова разходка допълнително ще ви помогне/ и евентуално снимки на екипа си.
Когато сте готови с всичко това, може да започнете да събирате отзиви и коментари от клиенти, като обозначите на видно място в обекта, че дори може да получат отстъпка ако ви оставят отзив. Когато получите отзиви им отговаряйте своевременно.
Замислете се само – Ако вие търсите нещо в Гугъл и в резултатите получите 3 или 4 обекта, но този който е на първо място има 40 положителни отзива, а този на второ 9 – то Кой от тях ще изберете? Ето и примерна снимка от търсене за автомивка в конкретен град
Запомнете, че все повече и по-често потребителите ще търсят онлайн преди да направят покупка. И дали присъствате в интернет зависи само от вас.
Ако пък вече имате Google My Business профил, то може би е добре да помислите за Гугъл реклама.
Какви са предимствата при добре структурирана кампания и относително ниска конкуренция?
Ниска цена за ключовите думи, по които клиентите ви търсят и намират бизнеса и продуктите / услугите, които предлагате
Търсенията в Гугъл на потребителите обикновено се свързват с високо намерение за покупка – Ако потребител търси – Счетоводни услуги, Почистващи услуги или калъф за телефон Марк Х, модел 9 – то има голяма вероятност да е готов да купи.
Алгоритъма на Гугъл работи така, че не винаги този, който е готов да плати най-високата цена, ще се покаже на първо място, а този рекламодател с най-качествени показатели.
Плюс, е че можете и да ограничите рекламата да се показва само в града, в който оперирате – Враца, Шумен или др.и по този начин да харчите максимално ефективно и целенасочено рекламния си бюджет.
Със сигурност имате личен профил в социалната мрежа Фейсбук.
А имате ли профил на бизнеса?
Създайте Фейсбук страница на бизнеса си ако все още нямате.
Целта на Фейсбук страницата НЕ Е ДА ПРОДАВА!
Запомнете – страниците НЕ ПРОДАВАТ!
Поставете се в обувките на вашите клиенти, говорете с тях при всяка възможност и търсете обратна връзка. Дори и да отправят критики, те могат да бъдат много добър компас какво да подобрите или промените в бизнеса си.
Хубавото на Фейсбук като социална мрежа, е че позволява двупосочна комуникация с потребителите за разлика от билборд, ТВ и радио реклама.
Не можете да си говорите с рекламата на билборд нали?
Второто хубаво, е че рекламата е по-евтина и по-ефективна. Защо ли?
Насочвате я към аудитория, която желаете – по пол, възраст, поведение, интереси.
Може да измерим ефективността и продажбите, които реализирате много по-лесно.
Можете да ограничите района, в който рекламата се показва до радиус от 1.5км.от вашият физически адрес. Така може да показвате рекламата на хора живеещи близо до вас.
Ето и няколко може би на пръв поглед странни идеи, но все пак:
Имате хранителен магазин и в момента около вас живеят хора, които биха желали да намалят до минимум социалните си контакти, за да намалят и риска от заразяване. Можете да приемате поръчки по телефона за хранителни продукти и да им ги доставяте рано сутрин или вечер след като затворите.
Имате ресторант и сте затворени. Хората не могат да си позволят да не се хранят. С подходяща реклама и доставка до дома на вкусна храна, която да разнообрази сивото ежедневие на хората, които си стоят вкъщи също бихте могли да компенсирате част от загубените обороти.
Имате автомивка, но оборотите са се сринали – Сега може би е удачен момент да предлагате и вътрешна дезинфекция на автомобила на всеки клиент.
Имате аптека и бизнеса ви процъфтява? – Дали няма да постигнете още по-голям успех ако започнете също да доставяте лекарства до адрес на вашите клиенти в целия град.
Това са само част от възможностите. Ако сте изобретателни и търсите възможности, то със сигурност ще намерите начин, по който да запазите или дори увеличите продажбите си в момента.
Дори и резултатите да не са впечатляващи, то със сигурност ще бъдете много по-разпознаваеми пред потенциалните си клиенти, отколкото конкуренцията.
Не случайно Айнщайн е дефинирал, че Лудост: Това е да правиш едно и също нещо, отново и отново, и да очакваш различни резултати”
А ето и малко практически съвети, за това Как да започнете да градите и развивате вашата марка или фирма във Фейсбук ако все още нямате такава.
Целта ви е да изградите атрактивен бранд, от който хората да искат да купят! Искате да печелите доверие и лоялност. Страницата е вашата визитна картичка в социалната мрежа.
Изключително ВАЖНО е да създавате съдържание – независимо дали във Фейсбук или Гугъл.
Съдържание, което да НЕ Е продуктово ориентирано и да си изградите уникален и разпознаваем стил на комуникация с аудиторията на страницата.
Няколко съвета относно съдържанието:
Добре е да провокира необходимост от действие и да бъде атрактивно.
Стремете се да пишете ангажиращо – това е единствената разлика между посредствената и успешна страница.
Специфики на часовите диапазони
– от 7 до 8:30 сутрин – бърза консумация за по-късно през деня
– от 12 до 2 следобед – официална възможност да сме активни през деня
– 8 до 10:30 вечера – най-силно ангажиращи часове
Използвайте високо емоционални думи – обичам, мразя, харесвам. Казваме нещо значимо, за да привлечем внимание.
Използвайте емоджита за акцентиране и привличане на внимание, НО максимум до 4 в една публикация. Не прекалявайте!
Изберете тон, с който ще общувате с аудиторията в зависимост от бизнеса ви – закачлив, сериозен, игрив…помислете отново за вашият идеален клиент и как общувате с тях.
Помислете и планирайте честота на публикуване.
Публикувайте толкова често, колкото можете да създавате качествено съдържание. Слушайте и четете внимателно какво пише и коментира аудиторията – тя ще е най-добрия ориентир и обратна връзка за това какво ги вълнува и каква информация консумират.
Снимките често постигат повече взаимодействие с аудиторията, така че се стремете да публикувате и снимки към текстовете.
Video is king – Видеото е формат, на който алгоритъма отдава най-голямо значение. Можете да направите кратко видео как обслужвате клиентите си, какво представлява продукта и услугата си или какви са ползите от тях. Препоръчително е видеото да е с дължина 1 минути до 1.30 минути. Това е за предпочитане.
Ако целта ви е да предизвикате повече реакции – то задайте коментар в края на публикацията си. Нека въпроса да е конкретен, а не общ.
Ако имате красива снимка, питайте феновете какво описва? – С 1, 3 или няколко думи.
Използвайте игри, за да създадете навик на потребителите и да достигнете до по-широка аудитория – ако предлагате услуга или продукт – можете да приканите аудиторията да напише коментар и да тагне техен приятел или близък, с който да сподели продукта или услугата. Така можете да достигнете по-голяма аудитория извън хората, които са харесали страницата ви.
Съвети относно профилната снимка:
Нека снимката да бъде постоянна – не я сменяйте често.
Големината на снимката да бъде поне 400х400 пиксела
Кръгла форма е оптимална
Съвети относно корицата:
Големина 826х462 пиксела
Да има призив за действие или т.нар. Call-to-Action
Материала със сигурност не е изчерпателен и няма за цел да даде готови решения на всеки специфичен казус и ситуация, в която се намирате. Това е обаче добра отправна точка, за да започнете да мислите изобретателно и да намерите решението, което ще работи за Вас.
Понякога ще отнеме време и проба-грешка-анализ-промяна, за да успеете да намерите работещото решение. Не спирайте да го търсите и не се отказвайте. Помнете, че най-тъмно е преди зазоряване.
Искате да обсъдите казуса си и да получите безплатна консултация? Обадете ми се на 0882 882 559 – Георги Янакиев, пишете на [email protected] или ни намерете в Facebook.
Разгледайте още полезни материали в блога ни.