Как да преодолеем икономическата криза? Възможни алтернативи за физически бизнеси.

Време за четене: 9 минути

Споделям личен опит и нямам пенкилер рецепти от типа направи това и ще си решиш проблемите.

В настоящата ситуация на несигурност породена от неясното развитие на ситуацията с коронавирус – CoVID 19 много от нас се чувстват несигурни за бъдещето, а тези които имат бизнес още повече. Задаваме си куп въпроси – Какво ще стане с моя бизнес? Ще мога ли да преодолея кризата или ще фалирам?

Нямам отговор на тези и други въпрос с много неизвестни, но знам няколко неща от личен опит, които искам да споделя с тези от вас, които търсят изход от създалата се ситуацията, от която страдаме като хора и бизнеси. Ето кои са те:

  1. Паниката е лош съветник – вместо това може да изберете да мислите прагматично и рационално какви възможности ще има и Как можете да се възползвате от тях, за да излезете по-силен и да увеличите бизнеса си.

  1. Стоенето на едно място не е движение – Ако си мислите, че след известно време всичко ще бъде по старому и възстановяването е само въпрос на време и търпение, то е много вероятно да грешите. Според теорията на еволюцията на Дарвин – оцеляват не най-големите и най-силните, а най-приспособимите.

  1. Редуцирам всички разходи, а рекламата направо я спирам. Това е може би най-голямата грешка, която може да допуснете и да спрете да присъствате в главите на вашите настоящи и потенциални клиенти. Много бизнеси ще направят това и ще сбъркат.


Ако продавате продукти или услуги и все още нямате интернет страница, то е добре да помислите Как можете да се позиционирате в интернет пространството, за да достигнете до повече клиенти и да имате шанс те да ви намират при търсене в Google.

Настоящата ситуация дава по-силен тласък на продажбите онлайн ако бизнеса ви има възможност да продава в интернет. Вие може да се възползвате от тази тенденция.

Една кратка статистика от последните дни на март 2020г.

Фейсбук и Гугъл очакват, че приходите им от реклама ще намалеят съответно с -19% и -18%. Какво означава това?

Повече хора ще ползват социалната мрежа или ще търсят в Гугъл, но всеки рекламодател ще плаща по-малко, защото като цяло рекламният пазар ще се свие. Колко интересно само!

Нека да разгледаме първо

Google My Business

Ако имате локален бизнес, то Google ще ви обича и често за търсения от вашия град ще ви даде предимство. Ако все още нямате страница на фирмата ви Google My Business, то е добре да разберете как можете да си направите, да качите информация и описание за предлаганите от вас продукти и услуги, да качите снимки на обекта си /360 градусова разходка допълнително ще ви помогне/ и евентуално снимки на екипа си.

Когато сте готови с всичко това, може да започнете да събирате отзиви и коментари от клиенти, като обозначите на видно място в обекта, че дори може да получат отстъпка ако ви оставят отзив. Когато получите отзиви им отговаряйте своевременно.

Замислете се само – Ако вие търсите нещо в Гугъл и в резултатите получите 3 или 4 обекта, но този който е на първо място има 40 положителни отзива, а този на второ 9 – то Кой от тях ще изберете? Ето и примерна снимка от търсене за автомивка в конкретен град

Запомнете, че все повече и по-често потребителите ще търсят онлайн преди да направят покупка. И дали присъствате в интернет зависи само от вас.

Ако пък вече имате Google My Business профил, то може би е добре да помислите за Гугъл реклама.

Какви са предимствата при добре структурирана кампания и относително ниска конкуренция?

  • Ниска цена за ключовите думи, по които клиентите ви търсят и намират бизнеса и продуктите / услугите, които предлагате

  • Търсенията в Гугъл на потребителите обикновено се свързват с високо намерение за покупка – Ако потребител търси – Счетоводни услуги, Почистващи услуги или калъф за телефон Марк Х, модел 9 – то има голяма вероятност да е готов да купи.

  • Алгоритъма на Гугъл работи така, че не винаги този, който е готов да плати най-високата цена, ще се покаже на първо място, а този рекламодател с най-качествени показатели.

  • Плюс, е че можете и да ограничите рекламата да се показва само в града, в който оперирате – Враца, Шумен или др.и по този начин да харчите максимално ефективно и целенасочено рекламния си бюджет.

Facebook

Със сигурност имате личен профил в социалната мрежа Фейсбук.

А имате ли профил на бизнеса?

Създайте Фейсбук страница на бизнеса си ако все още нямате.

Целта на Фейсбук страницата НЕ Е ДА ПРОДАВА!

Запомнете – страниците НЕ ПРОДАВАТ!

Поставете се в обувките на вашите клиенти, говорете с тях при всяка възможност и търсете обратна връзка. Дори и да отправят критики, те могат да бъдат много добър компас какво да подобрите или промените в бизнеса си.

Хубавото на Фейсбук като социална мрежа, е че позволява двупосочна комуникация с потребителите за разлика от билборд, ТВ и радио реклама.

Не можете да си говорите с рекламата на билборд нали?

Второто хубаво, е че рекламата е по-евтина и по-ефективна. Защо ли?

  1. Насочвате я към аудитория, която желаете – по пол, възраст, поведение, интереси.

  1. Може да измерим ефективността и продажбите, които реализирате много по-лесно.

  1. Можете да ограничите района, в който рекламата се показва до радиус от 1.5км.от вашият физически адрес. Така може да показвате рекламата на хора живеещи близо до вас.

Ето и няколко може би на пръв поглед странни идеи, но все пак:

  • Имате хранителен магазин и в момента около вас живеят хора, които биха желали да намалят до минимум социалните си контакти, за да намалят и риска от заразяване. Можете да приемате поръчки по телефона за хранителни продукти и да им ги доставяте рано сутрин или вечер след като затворите.

  • Имате ресторант и сте затворени. Хората не могат да си позволят да не се хранят. С подходяща реклама и доставка до дома на вкусна храна, която да разнообрази сивото ежедневие на хората, които си стоят вкъщи също бихте могли да компенсирате част от загубените обороти.

  • Имате автомивка, но оборотите са се сринали – Сега може би е удачен момент да предлагате и вътрешна дезинфекция на автомобила на всеки клиент.

  • Имате аптека и бизнеса ви процъфтява? – Дали няма да постигнете още по-голям успех ако започнете също да доставяте лекарства до адрес на вашите клиенти в целия град.

Това са само част от възможностите. Ако сте изобретателни и търсите възможности, то със сигурност ще намерите начин, по който да запазите или дори увеличите продажбите си в момента.

Дори и резултатите да не са впечатляващи, то със сигурност ще бъдете много по-разпознаваеми пред потенциалните си клиенти, отколкото конкуренцията.

Не случайно Айнщайн е дефинирал, че Лудост: Това е да правиш едно и също нещо, отново и отново, и да очакваш различни резултати”

А ето и малко практически съвети, за това Как да започнете да градите и развивате вашата марка или фирма във Фейсбук ако все още нямате такава.

Целта ви е да изградите атрактивен бранд, от който хората да искат да купят! Искате да печелите доверие и лоялност. Страницата е вашата визитна картичка в социалната мрежа.

Изключително ВАЖНО е да създавате съдържание – независимо дали във Фейсбук или Гугъл.

Съдържание, което да НЕ Е продуктово ориентирано и да си изградите уникален и разпознаваем стил на комуникация с аудиторията на страницата.

Няколко съвета относно съдържанието:

  1. Добре е да провокира необходимост от действие и да бъде атрактивно.

  1. Стремете се да пишете ангажиращо – това е единствената разлика между посредствената и успешна страница.

  1. Специфики на часовите диапазони

– от 7 до 8:30 сутрин – бърза консумация за по-късно през деня

– от 12 до 2 следобед – официална възможност да сме активни през деня

– 8 до 10:30 вечера – най-силно ангажиращи часове

  1. Използвайте високо емоционални думи – обичам, мразя, харесвам. Казваме нещо значимо, за да привлечем внимание.

  1. Използвайте емоджита за акцентиране и привличане на внимание, НО максимум до 4 в една публикация. Не прекалявайте!

  1. Изберете тон, с който ще общувате с аудиторията в зависимост от бизнеса ви – закачлив, сериозен, игрив…помислете отново за вашият идеален клиент и как общувате с тях.

Помислете и планирайте честота на публикуване.

  1. Публикувайте толкова често, колкото можете да създавате качествено съдържание. Слушайте и четете внимателно какво пише и коментира аудиторията – тя ще е най-добрия ориентир и обратна връзка за това какво ги вълнува и каква информация консумират.

  1. Снимките често постигат повече взаимодействие с аудиторията, така че се стремете да публикувате и снимки към текстовете.

  1. Video is king – Видеото е формат, на който алгоритъма отдава най-голямо значение. Можете да направите кратко видео как обслужвате клиентите си, какво представлява продукта и услугата си или какви са ползите от тях. Препоръчително е видеото да е с дължина 1 минути до 1.30 минути. Това е за предпочитане.

Ако целта ви е да предизвикате повече реакции – то задайте коментар в края на публикацията си. Нека въпроса да е конкретен, а не общ.

Ако имате красива снимка, питайте феновете какво описва? – С 1, 3 или няколко думи.

Използвайте игри, за да създадете навик на потребителите и да достигнете до по-широка аудитория – ако предлагате услуга или продукт – можете да приканите аудиторията да напише коментар и да тагне техен приятел или близък, с който да сподели продукта или услугата. Така можете да достигнете по-голяма аудитория извън хората, които са харесали страницата ви.

Съвети относно профилната снимка:

  1. Нека снимката да бъде постоянна – не я сменяйте често.

  2. Големината на снимката да бъде поне 400х400 пиксела

  3. Кръгла форма е оптимална

Съвети относно корицата:

  1. Големина 826х462 пиксела

  2. Да има призив за действие или т.нар. Call-to-Action

Материала със сигурност не е изчерпателен и няма за цел да даде готови решения на всеки специфичен казус и ситуация, в която се намирате. Това е обаче добра отправна точка, за да започнете да мислите изобретателно и да намерите решението, което ще работи за Вас.

Понякога ще отнеме време и проба-грешка-анализ-промяна, за да успеете да намерите работещото решение. Не спирайте да го търсите и не се отказвайте. Помнете, че най-тъмно е преди зазоряване.

Искате да обсъдите казуса си и да получите безплатна консултация? Обадете ми се на 0882 882 559 – Георги Янакиев, пишете на [email protected] или ни намерете в Facebook.

Разгледайте още полезни материали в блога ни.

Споделете тази статия:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email