Идва ли следващата криза и как да я познаем?
В тази статия ще изложим мнението, че настъпването на следващата финансова криза предстои без да се ангажираме с конкретна прогноза за срок. Подобна прогноза е обречена на провал и ние от счетоводна кантора Гери Консулт много добре знаем това. Все пак икономистите са предвидили 5 от последните 3 кризи…Не е случайно обаче, Марк Твен е казал, че историята не се повтаря, в най-добрия случай се римува. Ето и трите според нас причини, които ще стартират следващата криза, която ще бъде по-дълбока от предходната започнала през 2008г.с фалита на Лемън Брадърс.
Стари дългове натрупани преди 2008г., които все още не са платени, а тяхното плащане беше отложено или абсорбирано от Европейската централна банка. Към момента /30.06.2018г./ глобалният световен дълг е на рекорден връх – 247 трилиона долара. Това прави задължнялост в размер на 320% от световния БВП. Да вземем най-очевидните примери с държави Гърция. Дълговете в Гърция бяха прехвърлени от частни кредитори като Дойче Банк, френски банки и др.на ЕЦБ и държави и това изкупуване стана по номинал, а не по пазарни цени. На всички е ясно, че ситуацията изглежда аналогично и в частния сектор, чиито задължения продължават да се увеличават, а ръстта на БВП е повече от анемичен, като изключим 2017г., когато стигна 2% и то средно за ЕС. Дори и през първото тримесечие на 2018г.вече се наблюдава забавяне на европейската икономика. Българската и европейската икономика са като скачени съдове и при продължително забавяне, то това ще се отрази и в България. Предната криза ни научи, че събитията от сърцето на Европа се пренасят в България след близо 6 месеца. Като вземем в допълнение и факта, че нашата икономика е малка и отворена, то ние сме все по-силно интегрирани в икономическите последствия случващи се в ЕС. След „силното“ икономическо възстановяване в ЕС през последните 2 години, корпоративния дълг е на исторически върхове и няма индикации да спада стимулиран от невиждано ниските лихви в целия съюз, включително и България. Големи корпорации и фирми вземат дългове, за да финансират придобивания на конкурентни, експанзия за пазарен дял и икономии от мащаба, преследвайки запазване или повишаване възвръщаемостта за акционерите си. За да заключа в първата част – купона е хубав и пищен, но все някога ще свърши и някой трябва да плати сметката. През 2008г.това бяха данъкоплатците. Те платиха за корпоративните грешки тогава. Кой мислите, че ще плати сега?
За да следваме логично първият аргумент, трябва да анализираме и как лихвите за обслужване на този дълг ще се развият. Ерата на ниските лихви, в които живеем неминуемо ще приключат и те са един от новите нюанси, които за пръв път се наблюдават в световен мащаб. Никога досега не е имал толкова продължителен период на рекордно ниски лихви, дори отрицателни в ЕС. Това влияе негативно и върху доходността от основният източник на доходи за банките – приходи от лихви. Тези условия се задържаха през последните 3 години в ЕС и свалиха лихвите по веригата и за крайните клиенти. Те от своя страна започнаха да правят оптимистични разчети за бъдещето, осланяйки се на ниските лихви. Тези ниски лихви подмамват и бизнеса да планира дългосрочно с подобни лихвени нива. Ако това е единствената причина да правиш инвестиция или да ползваш кредит за оборотни средства, то неизбежно покачване на лихвите ще рефлектира негативно върху подобни фирми. В момента преживяваме и бум на жилищния пазар, който се отразява положително и върху жилищните кредити. Знаем, че те са със срок от 20 до 35 години, което означава, че първите 10 години всеки кредитополучател живее на хотел. При корекции с 2% и повече, то обслужването на тези заеми ще се оскъпи почти двойно спрямо текущите нива, при които се ползват тези заеми. Това ще доведе до риск за всички страни – кредитополучатели, банки и за пазара на недвижими имоти при невъзможност за необслужване на тези кредити или затруднено обслужване. При спазване на новите IFRS 9 стандарти, то банките ще проявят допълнителна доза „нежелание“ да търсят вариант за преструктуриране на тези кредити.
Поведението на банките и небанковите финансови институции – „Аз съм това, което помня“. През 2006-2007г.можеше да видим интересни реклами на банки, изразяващи в голяма степен тяхната нагласа и поведение – реклами с клатещи глави кучета, подканващи служителите да казват ДА. Много криейтив, дет се вика. Сега ситуацията не е много еволюирала – можем да видим реклами с маймуни и други приканващи ни да не търсим 2-а работа, а да теглим кредит. По-лесно е, няма какво да се косим, та да си чупим краката от работа. Най-иновативното е вече, че има кредити БЕЗ лихва за последните 2 години – щедро. Жалко, че не може да са без лихва за първите две. Ей тогава щеше да е готино. Стремежа на банките е да успеят да кредитират максимално агресивно, за да натрупат кредитен портфейл, и да използват когнитивните ни недостатъци, за да вземем емоционални решения и да потребяваме сега. Разбира се, че потреблението не може да се отлага вечно и не може да се стимулира кредит за почивка, както беше през 2008г. И точно това ни навежда на следващата ни идея. Изпадаме в заблудата, че „този път е различно, въпреки че знаем за опасността, която ни грози и точно поради тази причина ни се иска да вярваме в заблуди.
Заблудата ни, че „този път е различно“. Много икономисти, финансисти и специалисти от различни области, ни убеждават, че всичко този път е стабилно и подобна криза няма да се повтори. Точно това е заблудата, която приспива съзнанието ни. Още повече, че „преминахме“ кризата и според икономистите, вече трябва да сме спокойни за доходите си, да харчим…и затова екраните ни преливат от реклами на кредити. Затова ето и нашите препоръки да сте добре подготвени, когато тази ситуация стане новата реалност, в която живеем.
Взимайте рационални, а не емоционални решения за покупки на кредит. Един път се живее ще кажат някои от Вас. Прави сте, само че не в дългове през по-голямата част от живота.
При големи покупки – недвижими имоти например, разсъждавайте и като инвеститор, за да видите ситуацията от всички възможни ъгли.
Помнете, че когато икономиката расте обикновенно е най-добрият момент за продажба, а не за покупка.
Ако имате бизнес, то планирайте и преследвайте възвръщаемост /ROI/ от инвестициите, които правите. Не търсете самоцелни покупки!
Ако имате бизнес, трябва внимателно да управлявате, оценявате и събирате вземанията си. Прочетете повече тук.
Инвестирайте в образование и преквалификация. Само така ще сте сигурни, че дори и в несигурни води ще плувате спокойно.
Както виждате в счетоводна къща Гери Консулт имаме опит и практика в много разнообразни области. Опит, с който можем да Ви бъдем полезни. Потърсете ни на [email protected], 0882 882 559, https://www.facebook.com/GeriConsult/. Очакваме Ви!