Идва ли следващата финансова криза?

Идва ли следващата криза и как да я познаем?

В тази статия ще изложим мнението, че настъпването на следващата финансова криза предстои без да се ангажираме с конкретна прогноза за срок. Подобна прогноза е обречена на провал и ние от счетоводна кантора Гери Консулт много добре знаем това. Все пак икономистите са предвидили 5 от последните 3 кризи…Не е случайно обаче, Марк Твен е казал, че историята не се повтаря, в най-добрия случай се римува. Ето и трите според нас причини, които ще стартират следващата криза, която ще бъде по-дълбока от предходната започнала през 2008г.с фалита на Лемън Брадърс.

 

  1. Стари дългове натрупани преди 2008г., които все още не са платени, а тяхното плащане беше отложено или абсорбирано от Европейската централна банка. Към момента /30.06.2018г./ глобалният световен дълг е на рекорден връх – 247 трилиона долара. Това прави задължнялост в размер на 320% от световния БВП. Да вземем най-очевидните примери с държави Гърция. Дълговете в Гърция бяха прехвърлени от частни кредитори като Дойче Банк, френски банки и др.на ЕЦБ и държави и това изкупуване стана по номинал, а не по пазарни цени. На всички е ясно, че ситуацията изглежда аналогично и в частния сектор, чиито задължения продължават да се увеличават, а ръстта на БВП е повече от анемичен, като изключим 2017г., когато стигна 2% и то средно за ЕС. Дори и през първото тримесечие на 2018г.вече се наблюдава забавяне на европейската икономика. Българската и европейската икономика са като скачени съдове и при продължително забавяне, то това ще се отрази и в България. Предната криза ни научи, че събитията от сърцето на Европа се пренасят в България след близо 6 месеца. Като вземем в допълнение и факта, че нашата икономика е малка и отворена, то ние сме все по-силно интегрирани в икономическите последствия случващи се в ЕС. След „силното“ икономическо възстановяване в ЕС през последните 2 години, корпоративния дълг е на исторически върхове и няма индикации да спада стимулиран от невиждано ниските лихви в целия съюз, включително и България. Големи корпорации и фирми вземат дългове, за да финансират придобивания на конкурентни, експанзия за пазарен дял и икономии от мащаба, преследвайки запазване или повишаване възвръщаемостта за акционерите си. За да заключа в първата част – купона е хубав и пищен, но все някога ще свърши и някой трябва да плати сметката. През 2008г.това бяха данъкоплатците. Те платиха за корпоративните грешки тогава. Кой мислите, че ще плати сега?

  2. За да следваме логично първият аргумент, трябва да анализираме и как лихвите за обслужване на този дълг ще се развият. Ерата на ниските лихви, в които живеем неминуемо ще приключат и те са един от новите нюанси, които за пръв път се наблюдават в световен мащаб. Никога досега не е имал толкова продължителен период на рекордно ниски лихви, дори отрицателни в ЕС. Това влияе негативно и върху доходността от основният източник на доходи за банките – приходи от лихви. Тези условия се задържаха през последните 3 години в ЕС и свалиха лихвите по веригата и за крайните клиенти. Те от своя страна започнаха да правят оптимистични разчети за бъдещето, осланяйки се на ниските лихви. Тези ниски лихви подмамват и бизнеса да планира дългосрочно с подобни лихвени нива. Ако това е единствената причина да правиш инвестиция или да ползваш кредит за оборотни средства, то неизбежно покачване на лихвите ще рефлектира негативно върху подобни фирми. В момента преживяваме и бум на жилищния пазар, който се отразява положително и върху жилищните кредити. Знаем, че те са със срок от 20 до 35 години, което означава, че първите 10 години всеки кредитополучател живее на хотел. При корекции с 2% и повече, то обслужването на тези заеми ще се оскъпи почти двойно спрямо текущите нива, при които се ползват тези заеми. Това ще доведе до риск за всички страни – кредитополучатели, банки и за пазара на недвижими имоти при невъзможност за необслужване на тези кредити или затруднено обслужване. При спазване на новите IFRS 9 стандарти, то банките ще проявят допълнителна доза „нежелание“ да търсят вариант за преструктуриране на тези кредити.

  3. Поведението на банките и небанковите финансови институции – „Аз съм това, което помня“. През 2006-2007г.можеше да видим интересни реклами на банки, изразяващи в голяма степен тяхната нагласа и поведение – реклами с клатещи глави кучета, подканващи служителите да казват ДА. Много криейтив, дет се вика. Сега ситуацията не е много еволюирала – можем да видим реклами с маймуни и други приканващи ни да не търсим 2-а работа, а да теглим кредит. По-лесно е, няма какво да се косим, та да си чупим краката от работа. Най-иновативното е вече, че има кредити БЕЗ лихва за последните 2 години – щедро. Жалко, че не може да са без лихва за първите две. Ей тогава щеше да е готино. Стремежа на банките е да успеят да кредитират максимално агресивно, за да натрупат кредитен портфейл, и да използват когнитивните ни недостатъци, за да вземем емоционални решения и да потребяваме сега. Разбира се, че потреблението не може да се отлага вечно и не може да се стимулира кредит за почивка, както беше през 2008г. И точно това ни навежда на следващата ни идея. Изпадаме в заблудата, че „този път е различно, въпреки че знаем за опасността, която ни грози и точно поради тази причина ни се иска да вярваме в заблуди.

    Заблудата ни, че „този път е различно“. Много икономисти, финансисти и специалисти от различни области, ни убеждават, че всичко този път е стабилно и подобна криза няма да се повтори. Точно това е заблудата, която приспива съзнанието ни. Още повече, че „преминахме“ кризата и според икономистите, вече трябва да сме спокойни за доходите си, да харчим…и затова екраните ни преливат от реклами на кредити. Затова ето и нашите препоръки да сте добре подготвени, когато тази ситуация стане новата реалност, в която живеем.

  • Взимайте рационални, а не емоционални решения за покупки на кредит. Един път се живее ще кажат някои от Вас. Прави сте, само че не в дългове през по-голямата част от живота.

  • При големи покупки – недвижими имоти например, разсъждавайте и като инвеститор, за да видите ситуацията от всички възможни ъгли.

  • Помнете, че когато икономиката расте обикновенно е най-добрият момент за продажба, а не за покупка.

  • Ако имате бизнес, то планирайте и преследвайте възвръщаемост /ROI/ от инвестициите, които правите. Не търсете самоцелни покупки!

  • Ако имате бизнес, трябва внимателно да управлявате, оценявате и събирате вземанията си. Прочетете повече тук.

  • Инвестирайте в образование и преквалификация. Само така ще сте сигурни, че дори и в несигурни води ще плувате спокойно.

Както виждате в счетоводна къща Гери Консулт имаме опит и практика в много разнообразни области. Опит, с който можем да Ви бъдем полезни. Потърсете ни на [email protected]0882 882 559https://www.facebook.com/GeriConsult/. Очакваме Ви!

Споделете тази статия:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email