Как да предадем успешно бизнеса на следащото поколение?

Как да предадете успешно бизнеса си на вашите наследници?

Статията е провокирана от честата ни работа по международни проекти и опита натрупан в Гърция, който ни даде поглед върху компании, които се управляват и развиват успешно от второ и трето поколение наследници. От друга страна над 90% от фирмите в България са Микро предприятия и са създадени в началото на 90-те, което ги поставя в ситуацията, че съвсем скоро трябва да предадат управлението на своите наследници или да продадат бизнеса си, който са градили дълги години.

Тази статия е за всички читатели, които проявяват интерес по темата Как и Дали да започнат да планират унаследяването на бизнеса от своите наследници или да планират изход от бизнеса в точния момент. В следващите редове ще се запознаете с нашето мнение в счетоводна къща Гери Консулт.

Основната част от фирмите в страната са създадени след промените и след близо 30 години пазарна икономика, по физиологични причини наближава момента, в който първо основателите трябва да прехвърлят на следващото поколение или да бъдат продадени на конкурентни фирми.

Много е важно да знаете, че 40% от компаниите преминават успешно от 1-во към 2-ро поколение собственици, а само 15% от тези компании стигат до 3-то поколение. Така, че действията и плановете, които предприемате трябва да бъдат предварително разчетени, за да знаете какво е най-доброто за бизнеса и за семейството ви.

Липсата на подобна култура на приемственост може да прекрои картата на бизнеса в България и да създаде възможност за ново навлизащи предприемачи, тъй като частния бизнес съществува едва от 3 десетилетия. Втората причина е, че част от собствениците основали бизнесите си са скептични към младото поколение и идеите, които имат.

Случва се в дискусии с предприемачи да обсъждаме „Дали да мотивират децата си да поемат бизнеса?“ или „Да ги оставят да направят своя избор?“. Тук се доверяваме на древната поговорка, че „Човек на сила може да вземе, но не може да даде“. Затова можете да следвате няколко важни съвета:

1.    Още от ранна детска възраст се опитайте да провокирате интерес в децата под формата на игра да изпитат удоволствие от бизнеса си. Ангажирайте ги да помагат, изслушайте идеите им и покажете уважение към тях.

2.    Бъдете справедливи и не предлагайте нищо наготово! Възпитанието, че бизнеса е отговорност за други хора – служители, клиенти, контрагенти – трябва да е поставено много ясно като акцент.

3.    Качественото образование може да промени вашите деца и наследници – идеите и мисленето им може да е много различно от вашето. И това е съвсем нормално – изслушайте ги, нека да се аргументират и да участват във вземането на решенията.

 

Налице е трета възможност за продължаване на бизнеса и това е предоставяне на дял от компанията на ключов служител, който да поеме управлението. Към днешна дата тази възможност звучи изключително екзотично, особено говорейки за микро предприятия. Тази стратегия събужда страхове от това бизнесът да бъде откраднат или сериозно да се влоши предствянето на компанията, поради предоверяване в грешния човек. И е напълно не приложима за бизнесите, в които на практика липсва управленска структура и всички решения, дори множество оперативни, се вземат от един човек – собственика. Тогава, при липса на биологични наследници или при незаинтересованост, които да поемат бизнеса, изходът е един – продажба. Създадената силна зависимост в бизнеса към вас (собственика) значително ограничава потенциалните купувачи до вашите конкуренти. Защото добре познават спецификите на средата и единствено те биха се възползвали от вашата компанията, в която вие не участвата. Тук добрата сделка е въпрос на ситуация и определено не всичко е във ваши ръце. Друга възможност е да продадете основните активи използвани в бизнеса (да продавате на парче). Много по-лесно ще намерите потенциален купувач, но и цената ще е значително по-никса.

От друга страна подготовката на компанията за промотиране на служител в съдружник е свързана с изграждането на управленкса структура, създаването на култура за делегиране на задачи и поемане на отговорности и ограничаване на зависимостта, която бизнесът има към вас самия. Така организиран бизнесът занчително по-лесно можа да бъде продаден на купувач несвързан с отрасъла, в който развивате дейност.

Подходете професионално при взимането на решението каква ще е съдбата на вашия бизнес, когато вече сте наясно дали имате наследници, които със желание могат да поемат бизнеса ви или пък НЕ. От отговора на този въпрос ще можете обективно и навременно да прецените дали да продължите да инвестирате и развивате бизнеса си или да започнете да търсете потенциални купувачи, които да платят за вашия дългогодишен труд.

Както разбирате освен стандартните счетоводни услуги, имаме опит и практика и в много други разнообразни области. Опит, с който можем да Ви бъдем полезни. Потърсете ни на [email protected], 0882 882 559, https://www.facebook.com/GeriConsult/. Очакваме Ви!

Споделете тази статия:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email