toggle menu
toggle menu

Продажба на употребявани дрехи онлайн в ЕС и трети страни през eBay

Ако обичате да се занимавате с мода и облекла, или пък имате страст към дрехите, то освен да отворите или да работите във физически магазин, то има много повече предимства да започнете или да пренесете бизнеса си онлайн заради повечето предимства:

  • достигате до много по-голям пазар и може да продавате в целия свят

  • Потенциал за по-високи продажни цени и респективно печалби

  • Голяма част от разходите са променливи и се дължат при осъществяване на продажба


Ще предоставим информация какви са част от административните изисквания, за да продавате успешно употребявани дрехи онлайн в eBay. Така че си отделете 5-7 минути четене.


И още много други, но нека да разгледаме какви са основните възможности и специфики при онлайн продажбата на употребявани дрехи и облекла.


Преди да започнем е важно да направим уточнение, че има разлика дали продавате еднократно лични вещи или извършвате търговия - независимо дали като физическо лице или с регистрирана за целта фирма.


Продажбата на лични вещи като физическо лице е необлагаем доход съгласно ЗДДФЛ.


Когато обаче осъществяваните продажби са с повтарящ се характер, то доходите от тази дейности се облагат като физ.лице с подаване на декларация по чл.50 от ЗДДФЛ или с годишна данъчна декларация съгласно чл.92 от ЗКПО ако работите със фирма.


N.B. Ако все още не сте сигурни дали бихте могли да реализирате доходи, които да са достатъчни и смислени като размер, за да се захванете с продажба на дрехи втора ръка онлайн, то може да пробвате без да регистрирате фирма, НО имайте предвид, че пратките изпращани чрез куриерски компании не само се пазят от куриерските фирми, но и се предоставя информация на НАП за общата сума на продажбите през годината.


Ако пък вече сте регистрирали фирма и продавате успешно, то eBay може да се окаже печеливш пазар, за който не сте подозирали, че може да продавате успешно употребявани дрехи онлайн извън България - в ЕС и трети страни.


Нека да разгледаме основните моменти, на които трябва да обърнете внимание при подбор на стоката:


  1. Сезонност - важно е да съобразявате предлаганите от вас дрехи със сезона. Разбирате, че зимни якета през лятото вероятно няма да се продават успешно.


  1. Откъде да намерите стока - почти във всеки голям град в България има конкуренция от магазина за употребявани дрехи - можете като начало да започнете там. През определени дни от седмицата в магазините има ново зареждане. Тогава е точния момент да подберете запазени и маркови дрехи, които да можете да качите за продажба в eBay.

 Част от модните марките, които се продават добре в eBay J. Crew, Victoria’s Secret, Bebe, Columbia, Tahari, Banana Republic, Under Armour, Miss Me Jeans, Theory, Lululemon, River Island, Zara, Topshop, Miss Selfridge,Claiborne, Patagonia, Tory Burch, Michael Stars, Hudson Jeans, и Rachel Roy.



  1. Почистване и гладене - важно е след като сте закупили дрехите да ги приведете в добър търговски вид - да почистите петна и да изгладите дрехите.


  1. Снимки - да направите грабващи вниманието снимки, които да са добре осветени и достатъчно детайлни, за да дават вярна представа за стоката. Запомнете, че ние възприемаме 92% с очите си. Ако имате възможност използвайте закачалка или фон, който да контрастира на цвета на дрехата, за да изпъкне самата дреха.

  2. Ако снимките ви са с минимум 800 пиксела, защото по този начин потребителите ще могат да zoom -ват върху снимката.


  1. Да подберете внимателно ключовите думи за съответната дреха - яке, потник, тениска. Това е сравнително лесно, тъй като можете да напишете яке на английски в търсачката на eBay и да видите как са представени обявите, които са на най-предни позиции и то без да плащат за реклама. На подценявайте и описанията на продукта, информация за размер.


  1. Да прецените дали крайната цена да е с включена доставка или доставката да е отделно. Тук е въпрос на калкулация на доставката, която ще платите и крайната цена. Може да опитате да пуснете идентични артикули и след като се продадат да анализират коя от двете обяви се е представила по-добре. Добре е да решите дали типа цена ще бъде Купи сега или Аукцион. И едната и другата цена имат предимства и недостатъци.


  1. Бърза и навременна доставка и tracking number - понякога продавачи продължават да използват Български пощи, но качеството на услугата е на ниско ниво в сравнение с частни оператори като A1Post и PostOne. Предимство на платформите, че предварително можете да калкулирате цената на доставката в ЕС и извън него на база тегло на дрехата. Освен това може да проучите и възможностите за интеграции и импортиране на продажби за генериране на товарителници.


  1. След реализирана продажба може да оставите положителен отзив на Купувача - ДА, точно така. Купувачите обичат да имат висок рейтинг, а и може да върнат жеста, като от своя страна оставят положителен отзив за вас като търговец, което да повиши доверието във вас.


Този списък не е напълно изчерпателен и е добра отправна точка за планиране и размисъл преди да започнете за продавате. 


А ето и някои важни данъчно-административни и финансови особености, с които трябва да се съобразявате още ПРЕДИ да се регистрирате на платформата.


  1. eBay са регистрирани по ДДС в Германия и за всяка услуга, която извършват и такса, която заплащате към тях дори и да започвате да продавате сега е задължително да се регистрирате частично по ДДС в България съгласно чл.97а. Повече информация може да прочетете тук.

  2. До 01.07.2021г.eBay използваха PayPal като начин за разплащане /използването на PayPal изисква да имате Касов апарат/. Препоръчваме да използвате директен метод, при който получавате средствата си в сметка на самата платформа и от нея можете да захранвате вашата фирмена разплащателна сметка. По този начин може да си спестите закупуването и работата с касов апарат.

  3. Праг за дистанционни продажби в ЕС - считано от 01.07.2021г.има промени в правилата за дистанционни продажби, с които трябва да се съобразявате. Накратко - когато надминете 10 000 евро продажби в рамките на целия ЕС, а не на отделна държава, то сте длъжни да се регистрирате по OSS /One stop shop режим или т.нар. Обслужване на едно гише/. Повече за този режим можете да прочетете тук.

  4. Доставка с куриерски компании - Както препоръчваме може да ползвате A1Post или PostOne. И двете компании имат лесен за използване потребителски интерфейс. Нещо изключително важно, че понеже няма да издавате фактури на клиентите си, то към всяка товарителница на продукт изпращан извън ЕС тези платформи ще генерират и опростена митническа декларация образец CN 22, което е важно при проверки от НАП, за да докажете че стоките, които продават извън ЕС се облагат с 0% ДДС.

  5. Разход за комисион в eBay - средно тези разходи ще варират, но като отправна точка можете да си калкулирате 15 до 20% такси и комисионни, които eBay ще удържат върху крайната продажна цена с доставка.

  6. Разход за транспорт - в зависимост от тежестта на стоката, която изпращате, разходите за транспорт на месец би следвало да бъдат между 20-25% от общата стойност на продажбите с включен транспорт.



Ако търсите счетоводител за вашата компания и имате още въпроси по темата, то пишете на office@geco.bg, пишете в Messenger или се обадете на 0882882559.



0882 882 559
Добрич, площад Свобода №1, вх.Б, ет.3