toggle menu
toggle menu

Как да преодолеем икономическата криза? Възможни алтернативи за физически бизнеси.

Как да преодолеем икономическата криза? 
Възможни алтернативи за физически бизнеси.


Време за четене: 9 минути


Споделям личен опит и нямам пенкилер рецепти от типа направи това и ще си решиш проблемите.


В настоящата ситуация на несигурност породена от неясното развитие на ситуацията с коронавирус - CoVID 19 много от нас се чувстват несигурни за бъдещето, а тези които имат бизнес още повече. Задаваме си куп въпроси - Какво ще стане с моя бизнес? Ще мога ли да преодолея кризата или ще фалирам? 


Нямам отговор на тези и други въпрос с много неизвестни, но знам няколко неща от личен опит, които искам да споделя с тези от вас, които търсят изход от създалата се ситуацията, от която страдаме като хора и бизнеси. Ето кои са те:


  1. Паниката е лош съветник - вместо това може да изберете да мислите прагматично и рационално какви възможности ще има и Как можете да се възползвате от тях, за да излезете по-силен и да увеличите бизнеса си.


  1. Стоенето на едно място не е движение - Ако си мислите, че след известно време всичко ще бъде по старому и възстановяването е само въпрос на време и търпение, то е много вероятно да грешите. Според теорията на еволюцията на Дарвин - оцеляват не най-големите и най-силните, а най-приспособимите.


  1. Редуцирам всички разходи, а рекламата направо я спирам. Това е може би най-голямата грешка, която може да допуснете и да спрете да присъствате в главите на вашите настоящи и потенциални клиенти. Много бизнеси ще направят това и ще сбъркат.




Ако продавате продукти или услуги и все още нямате интернет страница, то е добре да помислите Как можете да се позиционирате в интернет пространството, за да достигнете до повече клиенти и да имате шанс те да ви намират при търсене в Google. 


Настоящата ситуация дава по-силен тласък на продажбите онлайн ако бизнеса ви има възможност да продава в интернет. Вие може да се възползвате от тази тенденция.


Една кратка статистика от последните дни на март 2020г. 


Фейсбук и Гугъл очакват, че приходите им от реклама ще намалеят съответно с -19% и -18%. Какво означава това?


Повече хора ще ползват социалната мрежа или ще търсят в Гугъл, но всеки рекламодател ще плаща по-малко, защото като цяло рекламният пазар ще се свие. Колко интересно само!


Нека да разгледаме първо


Google My Business


Ако имате локален бизнес, то Google ще ви обича и често за търсения от вашия град ще ви даде предимство. Ако все още нямате страница на фирмата ви Google My Business, то е добре да разберете как можете да си направите, да качите информация и описание за предлаганите от вас продукти и услуги, да качите снимки на обекта си /360 градусова разходка допълнително ще ви помогне/ и евентуално снимки на екипа си. 



Когато сте готови с всичко това, може да започнете да събирате отзиви и коментари от клиенти, като обозначите на видно място в обекта, че дори може да получат отстъпка ако ви оставят отзив. Когато получите отзиви им отговаряйте своевременно. 


Замислете се само - Ако вие търсите нещо в Гугъл и в резултатите получите 3 или 4 обекта, но този който е на първо място има 40 положителни отзива, а този на второ 9 - то Кой от тях ще изберете? Ето и примерна снимка от търсене за автомивка в конкретен град




Запомнете, че все повече и по-често потребителите ще търсят онлайн преди да направят покупка. И дали присъствате в интернет зависи само от вас.


Ако пък вече имате Google My Business профил, то може би е добре да помислите за Гугъл реклама. 


Какви са предимствата при добре структурирана кампания и относително ниска конкуренция?


  • Ниска цена за ключовите думи, по които клиентите ви търсят и намират бизнеса и продуктите / услугите, които предлагате


  • Търсенията в Гугъл на потребителите обикновено се свързват с високо намерение за покупка - Ако потребител търси - Счетоводни услуги, Почистващи услуги или калъф за телефон Марк Х, модел 9 - то има голяма вероятност да е готов да купи.


  • Алгоритъма на Гугъл работи така, че не винаги този, който е готов да плати най-високата цена, ще се покаже на първо място, а този рекламодател с най-качествени показатели.


  • Плюс, е че можете и да ограничите рекламата да се показва само в града, в който оперирате - Враца, Шумен или др.и по този начин да харчите максимално ефективно и целенасочено рекламния си бюджет.


Facebook


Със сигурност имате личен профил в социалната мрежа Фейсбук. 


А имате ли профил на бизнеса?


Създайте Фейсбук страница на бизнеса си ако все още нямате.


Целта на Фейсбук страницата НЕ Е ДА ПРОДАВА! 


Запомнете - страниците НЕ ПРОДАВАТ! 


Поставете се в обувките на вашите клиенти, говорете с тях при всяка възможност и търсете обратна връзка. Дори и да отправят критики, те могат да бъдат много добър компас какво да подобрите или промените в бизнеса си.


Хубавото на Фейсбук като социална мрежа, е че позволява двупосочна комуникация с потребителите за разлика от билборд, ТВ и радио реклама.



Не можете да си говорите с рекламата на билборд нали?


Второто хубаво, е че рекламата е по-евтина и по-ефективна. Защо ли?


  1. Насочвате я към аудитория, която желаете - по пол, възраст, поведение, интереси.


  1. Може да измерим ефективността и продажбите, които реализирате много по-лесно.


  1. Можете да ограничите района, в който рекламата се показва до радиус от 1.5км.от вашият физически адрес. Така може да показвате рекламата на хора живеещи близо до вас.


Ето и няколко може би на пръв поглед странни идеи, но все пак:


  • Имате хранителен магазин и в момента около вас живеят хора, които биха желали да намалят до минимум социалните си контакти, за да намалят и риска от заразяване. Можете да приемате поръчки по телефона за хранителни продукти и да им ги доставяте рано сутрин или вечер след като затворите.


  • Имате ресторант и сте затворени. Хората не могат да си позволят да не се хранят. С подходяща реклама и доставка до дома на вкусна храна, която да разнообрази сивото ежедневие на хората, които си стоят вкъщи също бихте могли да компенсирате част от загубените обороти.


  • Имате автомивка, но оборотите са се сринали - Сега може би е удачен момент да предлагате и вътрешна дезинфекция на автомобила на всеки клиент.


  • Имате аптека и бизнеса ви процъфтява? - Дали няма да постигнете още по-голям успех ако започнете също да доставяте лекарства до адрес на вашите клиенти в целия град.


Това са само част от възможностите. Ако сте изобретателни и търсите възможности, то със сигурност ще намерите начин, по който да запазите или дори увеличите продажбите си в момента. 


Дори и резултатите да не са впечатляващи, то със сигурност ще бъдете много по-разпознаваеми пред потенциалните си клиенти, отколкото конкуренцията. 


Не случайно Айнщайн е дефинирал, че Лудост: Това е да правиш едно и също нещо, отново и отново, и да очакваш различни резултати” 


А ето и малко практически съвети, за това Как да започнете да градите и развивате вашата марка или фирма във Фейсбук ако все още нямате такава.


Целта ви е да изградите атрактивен бранд, от който хората да искат да купят! Искате да печелите доверие и лоялност. Страницата е вашата визитна картичка в социалната мрежа.


Изключително ВАЖНО е да създавате съдържание - независимо дали във Фейсбук или Гугъл. 


Съдържание, което да НЕ Е продуктово ориентирано и да си изградите уникален и разпознаваем стил на комуникация с аудиторията на страницата.


Няколко съвета относно съдържанието:


  1. Добре е да провокира необходимост от действие и да бъде атрактивно.


  1. Стремете се да пишете ангажиращо - това е единствената разлика между посредствената и успешна страница.


  1. Специфики на часовите диапазони 

- от 7 до 8:30 сутрин - бърза консумация за по-късно през деня

- от 12 до 2 следобед - официална възможност да сме активни през деня

- 8 до 10:30 вечера - най-силно ангажиращи часове


  1. Използвайте високо емоционални думи - обичам, мразя, харесвам. Казваме нещо значимо, за да привлечем внимание.


  1. Използвайте емоджита за акцентиране и привличане на внимание, НО максимум до 4 в една публикация. Не прекалявайте!


  1. Изберете тон, с който ще общувате с аудиторията в зависимост от бизнеса ви - закачлив, сериозен, игрив...помислете отново за вашият идеален клиент и как общувате с тях.


Помислете и планирайте честота на публикуване.


  1. Публикувайте толкова често, колкото можете да създавате качествено съдържание. Слушайте и четете внимателно какво пише и коментира аудиторията - тя ще е най-добрия ориентир и обратна връзка за това какво ги вълнува и каква информация консумират.


  1. Снимките често постигат повече взаимодействие с аудиторията, така че се стремете да публикувате и снимки към текстовете.


  1. Video is king - Видеото е формат, на който алгоритъма отдава най-голямо значение. Можете да направите кратко видео как обслужвате клиентите си, какво представлява продукта и услугата си или какви са ползите от тях. Препоръчително е видеото да е с дължина 1 минути до 1.30 минути. Това е за предпочитане.


Ако целта ви е да предизвикате повече реакции - то задайте коментар в края на публикацията си. Нека въпроса да е конкретен, а не общ.


Ако имате красива снимка, питайте феновете какво описва? - С 1, 3 или няколко думи.


Използвайте игри, за да създадете навик на потребителите и да достигнете до по-широка аудитория - ако предлагате услуга или продукт - можете да приканите аудиторията да напише коментар и да тагне техен приятел или близък, с който да сподели продукта или услугата. Така можете да достигнете по-голяма аудитория извън хората, които са харесали страницата ви.


Съвети относно профилната снимка:


  1. Нека снимката да бъде постоянна - не я сменяйте често.

  2. Големината на снимката да бъде поне 400х400 пиксела

  3. Кръгла форма е оптимална


Съвети относно корицата:


  1. Големина 826х462 пиксела

  2. Да има призив за действие или т.нар. Call-to-Action


Материала със сигурност не е изчерпателен и няма за цел да даде готови решения на всеки специфичен казус и ситуация, в която се намирате. Това е обаче добра отправна точка, за да започнете да мислите изобретателно и да намерите решението, което ще работи за Вас. 


Понякога ще отнеме време и проба-грешка-анализ-промяна, за да успеете да намерите работещото решение. Не спирайте да го търсите и не се отказвайте. Помнете, че най-тъмно е преди зазоряване.


Искате да обсъдите казуса си и да получите безплатна консултация? Обадете ми се на 0882 882 559 - Георги Янакиев, пишете на office@geco.bg или ни намерете в Facebook.


Разгледайте още полезни материали в блога ни.










0882 882 559
Добрич, площад Свобода №1, вх.Б, ет.3