toggle menu
toggle menu

Как успешно да работим с персонал?

Когато стане въпрос за персонал – наемане, мотивация и развитие голяма част от четящите ще схванат хумора, който лъха от един виц, а именно:

Върви си един из гората и изведнъж срещу него изкачат некакви с черни одежди, маскирани, и със саби, викащи - хаа, хуу, хааа...

- Кои сте вие, бре?!

- Как кои сме, - казал единия. - Ние сме седемте нинджи!

- А, защо сте само трима?

- Щот немаме хора…

Демографската картина в България, както и икономическата миграция, която концентрира млади и способни хора в големите градове на страната, ще задълбочава все повече проблема с острия недостиг на персонал независимо от бизнес сектора, в който оперирате. Точно това е и причината, която изисква всеки един собственик на бизнес да ревизира сериозно отношението си и политиката по отношение на т.нар. Човешки ресурси, за да гарантира успешното и продължително съществуване на бизнеса, който е изградил. Статията е насочена към собственици на фирми и предприемачи. Пишем тази статия не само като собственици за собственици, а и като бивши наемни служители, като хора които са били от двете страни на т.нар.барикада. Гледна точка, която разбирате, че е от голямо значение, за да разберете какво движи вашите служители и техните действия и как с малки промени можете да постигнете успех при работата с вашите служители, които може да започнете да приемате по-скоро като колегите и партньори.

Може би ще изненадаме част от Вас като споделим Кои са 3-те основни причини степенувани по важност служителите да напускат компаниите, в които работят:

1. Сигурност – Все по-важно става служителите, които работят за дадена компания да са информирани за бъдещото на компанията и състоянието, в което се намира тя. За съжаление практиката показва, че рядко със служителите се споделя подобна информация, която е от ключово значение.

2. Перспективи – за всеки служител, който работи всеотдайно за една фирма е важно каква е перспективата за него в професионален план – хоризонтално и/или вертикално развитие. Наясно ли са вашите служители какви са възможностите за развитие и какво заплащане биха могли да постигнат или това е решение, което се взима еднолично без ясни правила? А вие наясно ли сте с техните амбиции и желания?

3. Заплащане – сигурно е изненада за Вас да разберете, че нивото на заплащане /освен ако не е коренно различно от вашите конкуренти/ е едва на трето място по важност при решение за напускане. Въпреки всичко този фактор също не е за подценяване, въпреки че се нарежда едва на трето място. Могат ли вашите служители да покрият основните си нужди и сметки без да се притесняват? - Помните ли пирамидата на Ейбрахам Маслоу и важните за човешките индивиди ценности и нужди по тяхната важно?

Споделяме с Вас основните принципи, които биха могли да Ви помогнат при работата с персонал.

1. Третирайте Вашите служители като ПАРТНЬОРИ, а не като служители! - Освен ако вашият бизнес не е One-man show, осъзнавате, че в 21-и век вашите служители са Актив, а не бреме за Вас. Те могат да споделят много ценна информация Как може да се подобри обслужването на клиенти, стига да проявите желание и търпение да ги изслушате. Когато комуникирате с вашите служители независимо по какви въпроси, преди да започнете си задайте въпроса: Как бих искал да се отнасят с мен ако аз бях нает работник? Как бих виждал тогава “справедливото” управление на компанията?

2. Проявявайте ЕМПАТИЯ! - това е способността да се поставите в “обувките на другия”. Вече се говори повече за емоционална интелигентност, отколкото IQ. Защо? Защото дейностите, които се изисква да изпълнява един служител са различни и рядко повторяеми, където са необходими добри технически познания и ясни правила. Времето на Хенри Форд е отдавна изминало и добри технически умения не означават добър служител. Социалните умения за взаимодействие и комуникация с хора вече са по-важни. Обслужването на клиенти например е дейност, която изисква емоционално обвързване и внимателно слушане.

3. Открита комуникация и честно третиране на вашите служители. Замислете се дали тези служители дори не са Ваши колеги? Когато третирате колегите си по ясни правила и принципи, решенията, които вземате не биха могли да бъдат оспорени или поставени под съмнения и ще запазите авторитета си като човек и работодател. Често се натъкваме на случаи, в които работодателите “крият” част от информацията за компанията си от своите служители, защото се притесняват от “изтичане на информация”. Ако искате хората, с които работите да “гребат” в една посока с Вас, то споделянето на информация може само да Ви помогне да ги ангажирате повече, защото по този начин Вие им показвате, че се доверявате и това, което се случва във фирмата касае тях толкова, колкото и Вас. Това е в унисон с принцип №1.

4. Помислете ДВА пъти преди да изплащате БОНУСИ! - Тук вече рискуваме да игнорирате статията, защото осъзнаваме, че това което сме написали е кощунство. Ако все пак имате търпение и малка доза любопитство прочетете и следващите редове. Как бихте мотиварили вашето дете да направи нещо – да научи спорт, да прочете книга или да си напише домашните? - С, Пари?!? - Може би, само че с плащането на пари за свършването на определена работа постигате точно обратното! С изплащането на бонуси/стимули убивате очакванията на вашите служители в краткосрочен план. Защо ли? Защото те бързо разбират, че максимума на възнаграждението, което могат да получат е ограничено. Освен това...задушавате тяхната креативност, защото измествате вниманието им НЕ КАК да обслужват добре вашите клиенти, а Какво да направят, за да получат бонуса, който ВИЕ сте им обещали за постигането на определена количествена цел – продажби, обаждания и т.н. Ако вашите служители работят на поточна линия и времето и производителността е важна за Вас, то може би бонус е подходящо средство за мотивация. НО, АКО работата на вашите служители е свързана с евристични задачи – обслужване на клиенти, намиране на решения и даване на предложения за подобряване на работния процес…, то тогава помислете много внимателно как може материално да възнаградите усилията, които вашите служители полагат.

5. Организирайте работата като игра! Да, точно така – Като Игра! Когато се стремите да научите вашите деца или внуци да четат или смятат, то обещаването на награди няма да има желания и дългосрочен ефект, в това те да придобият нужните знания и умения. Когато обаче успеете да организирате този процес като игра за тях /без награди/, а само да стимулирате естествено вроденото ни любопитство, то ще се убедите колко бързо и лесно те придобиват тези знания, ЗАЩОТО им е забавно да “играят”. Положете всички усилия да организирате работата на вашите служители като игра, за да могат те да работят леко и естествено, изпитвайки удоволствие от това, което правят.

Както разбирате освен стандартните счетоводни услуги, имаме опит и практика и в много други разнообразни области. Опит, с който можем да Ви бъдем полезни. Потърсете ни на consult@geco.bg0882 882 559https://www.facebook.com/GeriConsult/. Очакваме Ви!

0882 882 559
Добрич, площад Свобода №1, вх.Б, ет.3